Malin Ledin

Svar på tal -träningen

Publicerad 2014-02-06 22:14:16 i Frågor och svar, tävlingar, Vardag,

 
Hur får du sån himla motivation till att gymma så ofta? och hur gör du med maten, några tips?
 
Jag är absolut ingen expert inom detta, utan jag delar bara med mig om mina egna tankar kring träningen och berättar utifrån mig själv. Följ inte mina råd om ni inte vill, men jag är öppen för alla frågor!

Många har ställt frågor till mig angående min träning och jag tänkte nu svara på en som tar upp ganska många saker. För det första, min motivation. Från alla första början så hade jag slutat med handbollen och mitt gymkort låg tryggt i min plånbok. En dag i December 2012 sa mamma att kortet kostade väldigt mycket onödiga pengar om det inte används. Gym är rätt så dyrt ändå och varför ska man ha ett gymnkort om det inte används? Jag började på söndagen första helgen i december, samma vecka som mamma sagt till mig, bara för att mamma inte skulle avaktivera mitt kort. Jag tyckte att det var läskigt, obekvämt och väldigt ovant att gymma med alla maskiner och så, men jag gick med en handledare och han visade mig många grundläggande maskiner som är bra att kunna i början, och därefter fick jag prova mig fram. Tibbe tränar också på SATS så i och med det så kändes det lite bättre i början att ha någon där som jag kände. Jag började efter några gånger tycka att gymmandet var roligt och inte bara jobbigt. Nu har jag fått både Linn och Carro att gymma med mig ibland, och det är verkligen jättekul att köra med en kompis!

Ett tips till er alla som tränar/vill börja träna -TA FÖRE & EFTER BILDER!!! Detta stärkte min motivation någon otroligt då jag såg skillnad på bara några veckor! Det är för mig som roligast när jag ser en förändring, känner av en förändring, att det finns bevis på att jag verkligen har presterat ordentligt. Jag mådde så mycket bättre på alla sätt och vis! Jag sov bättre, och kände mig piggare när jag vaknade. Det finns ju också nackdelar då man tränar mycket. I och med att kroppen kämpar så mycket och att man blir så trött så måste man välja vad man ska prioritera i vardagen. Främst -skolan! Satsa på skolan och låt inte gymmet komma i vägen för din pluggtid. Man måste lära sig att planera planera planera! Man kan börja med att köra 1-2 gånger i veckan och se utefter det hur mycket tid och ork man har att lägga ner på sin träningstid. Det är helt upp till dig själv men tänk efter en extra gång om du verkligen har tid för gymmet alla dagar då du vill träna eller hur du ska lägga upp allt.

Sedan blev jag väldigt snabbt hungrig konstant och då menar jag verkligen KONSTANT. Vet inte om detta händer för alla men jag tror att det sker de flesta som tränar. Då man märker detta så förstår man hur viktig kosten är och hur mycket träning och kost hänger ihop. Äter du näringsrik mat så orkar du prestera mer och din kropp mår bättre. SMÅÄT INTE! Detta är inget bra sätt att äta på. Ät hellre 3 större måltider om dagen, det vill säga frukost, lunch och middag och sedan 2 mellan mål på det. Kanske något litet innan träning och eventuellt något innan läggdags. Frukosten är väldigt viktig för alla och vissa som verkligen vill bygga muskler gymmar på morgonen på tom mage då man förbränner mer fett, men detta är ingenting som jag gör och rekommenderar inte detta heller.

Jag försöker att undvika sötsaker men det är inte alltid så lätt, men grönt te är något jag har börjat dricka då det minskar sötsuget och det dungerar verkligen vill jag lova! Tomater har jag också hört ska minska sötsuget, men har inte testat det ännu. Helt ärligt så äter jag vad jag vill på fredagar och lördagar, och resten av veckan tänker jag på vad jag stoppar i mig och försöker undvika allt för mycket socker. Jag äter frukost på bussen på väg till skolan, sedan lunch. Efter det brukar jag få i mig någon yoghurt, keso (mättar för stunden) eller en smörgås/frukt. Efter det brukar jag köra ett träningspass, dricker proteinshake och ibland ägg till det för att få i mig protein snabbt direkt efter träningen. Några timmar senare äter jag middag och brukar sedan ta något litet innan jag kryper till sängs. 

Hoppas detta kanske var något till hjälp, kramisar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin Ledin

Till dig, som nyligen hittat hit så heter jag Malin, är 20 år och bor i Stockholm. I min blogg får du läsa om mig. Mina tankar, mina åsiker och mitt liv. Jag hoppas att du stannar. Kram

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela